L    E            M    A    N    S            C    L    A    S    S    I    C           -           1    1    -    1    3    .    J    U    I    L    L    E    T           2    0    0    8


Hlavní stránka
Co je LeMans Classic
Historie Škody
Fotogalerie
Odkazy
Kontakt

Úspěšný comeback - reportáž

Tři týdny po dvaceti čtyř hodinovce v Le Mans omámil město a jeho blízké okolí ještě jednou vzduch spálených  pneumatik a vysokooktanového paliva. Le Mans Classic však není klasický vytrvalostní závod, ale jedná se spíše o nejrozsáhlejší setkání všech dříve startujících vozů od roku 1925, kdy se zde uskutečnil první závod, až do roku 1979. Nedá se zatím hovořit o tradici, vždyť  pořadatelé s tímto úžasným nápadem přišli v roce 2002 a vždy napřesrok se sem vozy z celého světa vracejí. Jedná se tedy spíše o exhibici, ale to neznamená že by se zde naplno nezávodilo, vždyť několik vozů zůstalo v troskách po urputných bojích podél trati.

V čele zájmu českého fanouška stála účast českých jezdců na českém voze. Ti zde obnovili 56.let starou historii, kdy se na start postavil tovární tým Škody s jezdci Václavem Bobkem, Jaroslavem Netušilem a Miroslavem Fouskem na voze Škoda 1101 Sport. Tento vůz patřil do kategorie 2, tedy poválečné vozy. Škodověnka, neboli babička jak jí říkal Miroslav Svoboda, druhý jezdec vedle Miroslava Krejsy, byla v konkurenci Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Maserati a dalších slavných a velko objemových motorů malou šelmičkou. Pořadatelé si byli ale vědomi hendikepu objemů motorů a přepočítávali se všechny vozy dle daných koeficientů.

Před 56.lety museli jezdci týmu Škoda vzdát předčasně po čtrnácti hodinách kvůli technickým problémům, letos byly také, ale mechanik Milan Pěkný byl odhodlán měnit i motor jen aby vůz projel pod šachovnicovým praporkem.

Šest kategorii, neboli 400 vozů, se na trati v pravidelných intervalech střídalo, a tak Škodovka přišla na řadu v 17:30 (sobota), 02:00 a v 10:00 (neděle). První jízda nebyla však tou nejšťastnější. „V první jízdě po výměně jezdů došlo k úniku chladící kapaliny a vůz musel odjet půl okruhu asi 7km bez vody. Podfouklo nám těsnění pod hlavou a po opravě šlapal motor jako švýcarské hodinky, přežil vlastní smrt, je neuvěřitelné že můžeme v pořádku odstartovat do dalších jízd,“ dodal k poruše mechanik Milan Pěkný.

Noční závod proběhl bez technických problémů. Miroslav Krejsa si však neodpustil menší výlet a na své soupeře hodně ztratil. To však přišlo v prvním kole a když vůz po čtyřech odjetých kolech předával Miroslavu Svobodovi, tak již zdaleka nebyli poslední! Jízdu dokončili na 14. pozici z 69 startujících a průběžným pořadím se posunuli vzhůru.

Poslední třetina závodu se odjela v dopoledních hodinách zataženého nebe a odehrála se ve stejném duchu - smazat ztrátu z prvního závodu. To se opravdu podařilo a 15. místo v cíli bylo krásnou odměnou tak napínavého víkendu v malebném městě Le Mans.

Největšími osobnostmi, které startovali v Le Mans byli především Adrian Newey s Fordem GT40 z roku 1965 a nynější šéf úspěšného týmu Pescarolo Sport Henri Pescarolo s vozem Inaltera 1976. Oba dva se však potýkali s technickými problémy a Adrian Newey, který je na své „GéTéčko“ velice pyšný, závod dokonce po havárii zaviněnou vlastní chybou nedokončil.